Poleg nakupa novih garnitur Stadler se Slovenske železnice pripravljajo na še en nakup: 20 novih potniških vagonov. Ta nakup je bil že kar nekajkrat omenjen. Ne ve se sicer še, ali bo šlo za zares nove ali rabljene klasične vagone (nekaj se namiguje na rabljene DB IC-Mod), a to ni ovira, da ne bi preizkusili, kaj na tem trgu zares lahko dobimo.
Problem s klasičnimi vagoni je naslednji: velike evropske tovarne (Bombardier, Alstom, SIemens) so se tovrstni obliki že odrekle. Siemens sicer proizvaja družino Viaggio, iz katere izhaja vlak Railjet, medtem ko se pri Bombardierju še lahko dobi vagone po posebnem naročilu. A vse to ima oviro, da ne gre za klasične UIC vagone, temveč za posebne zadeve, ki potrebujejo posebna dovoljenja za vsako državo, v katero naj bi vozili. Čas, ko so bili popularni UIC-Z vagoni z RIC dovoljenjem za celo Evropo, so mimo. Pa so res?
Niti ne, če smo pošteni. V vzhodnem delu Evrope - bivši "komunistični vzhod" -
še vedno obstajajo tovarne, ki specializirano izdelujejo klasične vagone po UIC-Z merilih. In kot bomo videli v testu, jim to prav lepo uspeva. Gre za poljsko tovarno H. Cegielski FPS iz Poznana, slovaško ŽOS Vrutky in romunsko (!!!) ASTRA Vagoane Calatori iz Arada.
Na "testiranju" sta se znašla vagona zadnjih dveh. ŽOS je pred kakšnim letom predstavil nov, izboljšan model vagona za slovaške železnice, označen kot Bmpz. ASTRA pa je izven domovine že nastopala z vagoni za propadlo italijansko družbo Arenaways, nato pa izdelala nekaj posebnih "multimedijskih" vagonov za češkega privatnika RegioJet. Torej, primerjava bo med ZSSK Bmpz made by ŽOS Vrutky in RegioJet Bmpz made by ASTRA Arad. Oba bi lahko bila kandidata.
ŽOS Vrutky - ZSSK Bmpz 22-70.
ŽOS (Železničné opravovne a strojárne) Vrutky je slovaški proizvajalec železniških vozil, ki je iz delavnic za popravila raznih lokomotiv in vagonov zrasel v pomembnega proizvajalca novih vozil na področju vzhodne Srednje Evrope. Potem, ko si je firma kar dolgo dajala opravka s predelavami in modernizacijami starejših vagonov ČD in ZSSK, je pred nekaj leti prebila led tudi z novogradnjami za slovaške železnice. Začelo se je z dizelmotornimi garniturami RegioMover, nadaljevalo pa s čisto novimi vagoni za IC vlake slovaških železnic, označenimi kot Ampeer, Bdmpeer in Bmpeer, dobavljenimi v letih 2007 - 2015. Pred kakšnim letom pa so na ZSSK prišli še novejši vagoni iz Vrutkyja, z "evropskimi" oznakami Ampz in Bmpz, ki trenutno predstavljajo vrh evropske ponudbe klasičnih UIC-Z vagonov. Enega od njih sem na svojem Interrail potovanju uspel ujeti na ekspresnem vlaku "Valašsky Express" Žilina - Praga, in dobil priložnost za testno vožnjo od Olomouca do Pardubic.
Oznaka: 61 56 22-70 012-3 Bmpz. Leto izdelave 2019. Čisto nov torej. In ne, to ni predelava starih češkoslovaških ali vzhodnonemških vagonov, temveč novogradnja. Nepredstavljivo skoraj, da se še najdejo proizvajalci, ki izdelujejo "klasiko". Pri izdelavi je vidno sodelovanje s Siemensom, saj ima njihove podstavne vozičke in elektroniko.
Kako se pelje? Ja, tu pa je novi slovak res prvak. Vagon počiva na Siemens SGP podstavnih vozičkih, na oko identičnih tistim, ki jih imajo nekateri ÖBB EC vagoni. Očitno so še nekaj izboljšali, kajti vožnja je naravnost fantastična. Vem, da mi tega ne boste verjeli, ampak zadeva se dejansko pelje bolje kot ÖBB Railjet, pa čeprav nima zračnega vzmetenja. Tiho, mehko, zunanji tresljaji so komaj zaznavni, kretnice komaj slišne. Edino, kar se sliši, je tiho brenčanje klimatske naprave, pa tudi to je zamolklo v primerjavi z nekaterimi starejšimi ropotali, na primer SŽ Mimara.
Pod črto? Slovaki so ustvarili izjemen izdelek, ki bi ga z veseljem rad videl tudi v SŽ barvah. Palec gor za pogum, da si v časih, ko prevladujejo motorniki in vagonske garniture, še vedno drznejo izdelovati nove klasične Z vagone, in to na inovativen način.
ASTRA Arad - RegioJet Bmpz 20-90
Romunski proizvajalec ASTRA Vagoane Calatori iz obmejnega mesta Arad je na evropskem trgu s svojimi izdelki že kar nekaj časa prisoten. Za domačega prevoznika CFR je izdelal veliko večino sodobnih potniških vagonov, ki zdaj vozijo po romunskih progah. Njihovi vagoni iz precej uspešne družine AVA 200 so pogosto zastopani tudi v mednarodnem prometu, vozili so tudi že do Benetk in Münchna, redno pa vozijo do Dunaja in Budimpešte. Družina AVA 200 zastopa vse vrste vagonov, med katerimi izstopajo sodobni spalni vagoni za mednarodni promet, ki so praktično edini novi spalniki v Evropi po Siemensovih "Comfortline", ki zdaj vozijo v vlakih ÖBB Nightjet. Poleg so Romuni izdelali tudi vagone za kratko živečega italijanskega privatnika Arenaways.
Tudi RegioJetov vagon v nekem smislu spada v to družino. Prepoznaven je že po sistemu upravljanja vhodnih vrat, ki je značilen za vse Astrine izdelke. RegioJet je naročil 20 tovrstnih vagonov, ki so bili izdelani v 2 serijah od 2014 do 2019, ter jih zasnoval kot "multimedijske vagone". Gre za vagone brez kupejev, ki imajo sedeže večinoma postavljene v avtobusnem razporedu, na hrbtni strani sedeža pa je multimedijski ekran, podoben tistemu iz medcelinskih letal! Inovativen pristop, ni kaj. Moja naloga seveda tu ni, da bi šel v detajle glede ponudbe tega "zabavnega sistema", saj je bistven vagon kot celota.
Sedeži? Gre spet za željo naročnika, a tu jih je treba izpostaviti. RegioJet se je zelo potrudil za potnike. Vagon ima sedeže Grammer ICE3000, sicer znane z nemških ICE 1/3/T vlakov, v usnjeni izvedbi. Verjetno najudobnejši 2. razred, kar jih je na tirih. Mehko oblazinjenje in ogromno prostora za noge. Če damo zraven že omenjene ekrane ter RegioJet-ov "low cost, full service" poslovni model, je popolnoma jasno, zakaj temu prevozniku uspeva. Bom prikril, ker članek ni namenjen temu. Pojdite, preizkusite. Splača se.
Pod črto oz. kdo je zmagovalec? Tehnično gledano je ŽOS-ov izdelek vsekakor boljši. Ker gledamo na splošno in ne zgolj posamičnega primera. Astrin vagon je v RegioJet barvah zagotovo prijetnejši za potovanje, a že če bi pogledali tehnično podobne vagone CFR, bi bilo drugače.
rabljeni vagon IC DB , že vem....
OdgovoriIzbriši