sreda, 15. julij 2020

Pred nakupom novih potniških vagonov: prva kandidata se predstavita!


Poleg nakupa novih garnitur Stadler se Slovenske železnice pripravljajo na še en nakup: 20 novih potniških vagonov. Ta nakup je bil že kar nekajkrat omenjen. Ne ve se sicer še, ali bo šlo za zares nove ali rabljene klasične vagone (nekaj se namiguje na rabljene DB IC-Mod), a to ni ovira, da ne bi preizkusili, kaj na tem trgu zares lahko dobimo.
Problem s klasičnimi vagoni je naslednji: velike evropske tovarne (Bombardier, Alstom, SIemens) so se tovrstni obliki že odrekle. Siemens sicer proizvaja družino Viaggio, iz katere izhaja vlak Railjet, medtem ko se pri Bombardierju še lahko dobi vagone po posebnem naročilu. A vse to ima oviro, da ne gre za klasične UIC vagone, temveč za posebne zadeve, ki potrebujejo posebna dovoljenja za vsako državo, v katero naj bi vozili. Čas, ko so bili popularni UIC-Z vagoni z RIC dovoljenjem za celo Evropo, so mimo. Pa so res?
Niti ne, če smo pošteni. V vzhodnem delu Evrope - bivši "komunistični vzhod" -
še vedno obstajajo tovarne, ki specializirano izdelujejo klasične vagone po UIC-Z merilih. In kot bomo videli v testu, jim to prav lepo uspeva. Gre za poljsko tovarno H. Cegielski FPS iz Poznana, slovaško ŽOS Vrutky in romunsko (!!!) ASTRA Vagoane Calatori iz Arada. 
Na "testiranju" sta se znašla vagona zadnjih dveh. ŽOS je pred kakšnim letom predstavil nov, izboljšan model vagona za slovaške železnice, označen kot Bmpz. ASTRA pa je izven domovine že nastopala z vagoni za propadlo italijansko družbo Arenaways, nato pa izdelala nekaj posebnih "multimedijskih" vagonov za češkega privatnika RegioJet. Torej, primerjava bo med ZSSK Bmpz made by ŽOS Vrutky in RegioJet Bmpz made by ASTRA Arad. Oba bi lahko bila kandidata.


ŽOS Vrutky - ZSSK Bmpz 22-70. 


ŽOS (Železničné opravovne a strojárneVrutky je slovaški proizvajalec železniških vozil, ki je iz delavnic za popravila raznih lokomotiv in vagonov zrasel v pomembnega proizvajalca novih vozil na področju vzhodne Srednje Evrope. Potem, ko si je firma kar dolgo dajala opravka s predelavami in modernizacijami starejših vagonov ČD in ZSSK, je pred nekaj leti prebila led tudi z novogradnjami za slovaške železnice. Začelo se je z dizelmotornimi garniturami RegioMover, nadaljevalo pa s čisto novimi vagoni za IC vlake slovaških železnic, označenimi kot Ampeer, Bdmpeer in Bmpeer, dobavljenimi v letih 2007 - 2015. Pred kakšnim letom pa so na ZSSK prišli še novejši vagoni iz Vrutkyja, z "evropskimi" oznakami Ampz in Bmpz, ki trenutno predstavljajo vrh evropske ponudbe klasičnih UIC-Z vagonov. Enega od njih sem na svojem Interrail potovanju uspel ujeti na ekspresnem vlaku "Valašsky Express" Žilina - Praga, in dobil priložnost za testno vožnjo od Olomouca do Pardubic.












Oznaka: 61 56 22-70 012-3 Bmpz. Leto izdelave 2019. Čisto nov torej. In ne, to ni predelava starih češkoslovaških ali vzhodnonemških vagonov, temveč novogradnja. Nepredstavljivo skoraj, da se še najdejo proizvajalci, ki izdelujejo "klasiko". Pri izdelavi je vidno sodelovanje s Siemensom, saj ima njihove podstavne vozičke in elektroniko.
Prvi vtis: sodoben, prostoren, dobro opremljen. Že pri vratih ima ogromno prostora v primerjavi s podobnimi vagoni drugih železniških uprav. Stikala za upravljanje z vrati niso nameščena na čelni steni vagona poleg čelnih vrat kot pri večini Z vagonov, temveč na bočni steni tik zraven vrat. Pregledno in lepo. V potniškem prostoru takoj pozdravijo veliki informacijski ekrani na stropu. Police za prtljago nad sedeži so dovolj velike tudi za večje kose prtljage, ob pomanjkanju je vedno na voljo tudi prostor za večjo prtljago takoj ob vhodu v potniški prostor. Izjemno lepo je izvedena razsvetljava, luči so nad policami za prtljago in obrnjene v strop, da ne slepijo potnikov. Dodatne bralne luči za vsak sedež si seveda lahko vklopi vsak potnik, če želi. Klimatizacija je izvedena tako s stropa kot izpod oken, v vagonu je bila prijetna temperatura, čeprav je zunaj žgalo sonce in je bilo zagotovo krepko prek 30 stopinj. Na vsakem koncu vagona je tudi precej prostoren in sodobno opremljen WC.


Pomenjkljivost? Sedeži. To je kajpak želja vsake uprave posebej in Slovaki so se odločili, da bodo v te vagone namestili 84 sedežev, kar so 4 sedeži več od UIC-Z standarda za vagone brez kupejev. Zaradi povečanega prostora pri vratih je bilo treba to nekako nagnesti v potniški prostor. Zato so Slovaki izbrali sedeže Borcad Genio, ki jih poznamo iz ÖBB Cityjet Desiro ML vlakov. Ali so tej sedeži primerni za dolgoprogaški promet, naj si odgovori vsak sam. Ne rečem, da niso za preživeti, tudi razmak med njimi je dosti večji kot pri Cityjetu, a vendarle bi moral vagon za dolge proge znotraj izgledati drugače. Poduk za SŽ, če bodo šle kupovati te vagone :) . Kljub vsemu se da udobno namestiti. Mizice so velike tako pri vrstnem razporedu kot pri "četvorčkih", priključki za elektriko pod sedeži ne manjkajo.
Kako se pelje? Ja, tu pa je novi slovak res prvak. Vagon počiva na Siemens SGP podstavnih vozičkih, na oko identičnih tistim, ki jih imajo nekateri ÖBB EC vagoni. Očitno so še nekaj izboljšali, kajti vožnja je naravnost fantastična. Vem, da mi tega ne boste verjeli, ampak zadeva se dejansko pelje bolje kot ÖBB Railjet, pa čeprav nima zračnega vzmetenja. Tiho, mehko, zunanji tresljaji so komaj zaznavni, kretnice komaj slišne. Edino, kar se sliši, je tiho brenčanje klimatske naprave, pa tudi to je zamolklo v primerjavi z nekaterimi starejšimi ropotali, na primer SŽ Mimara.
Pod črto? Slovaki so ustvarili izjemen izdelek, ki bi ga z veseljem rad videl tudi v SŽ barvah. Palec gor za pogum, da si v časih, ko prevladujejo motorniki in vagonske garniture, še vedno drznejo izdelovati nove klasične Z vagone, in to na inovativen način.


























ASTRA Arad - RegioJet Bmpz 20-90


Romunski proizvajalec ASTRA Vagoane Calatori iz obmejnega mesta Arad je na evropskem trgu s svojimi izdelki že kar nekaj časa prisoten. Za domačega prevoznika CFR je izdelal veliko večino sodobnih potniških vagonov, ki zdaj vozijo po romunskih progah. Njihovi vagoni iz precej uspešne družine AVA 200 so pogosto zastopani tudi v mednarodnem prometu, vozili so tudi že do Benetk in Münchna, redno pa vozijo do Dunaja in Budimpešte. Družina AVA 200 zastopa vse vrste vagonov, med katerimi izstopajo sodobni spalni vagoni za mednarodni promet, ki so praktično edini novi spalniki v Evropi po Siemensovih "Comfortline", ki zdaj vozijo v vlakih ÖBB Nightjet. Poleg so Romuni izdelali tudi vagone za kratko živečega italijanskega privatnika Arenaways.


Tudi RegioJetov vagon v nekem smislu spada v to družino. Prepoznaven je že po sistemu upravljanja vhodnih vrat, ki je značilen za vse Astrine izdelke. RegioJet je naročil 20 tovrstnih vagonov, ki so bili izdelani v 2 serijah od 2014 do 2019, ter jih zasnoval kot "multimedijske vagone". Gre za vagone brez kupejev, ki imajo sedeže večinoma postavljene v avtobusnem razporedu, na hrbtni strani sedeža pa je multimedijski ekran, podoben tistemu iz medcelinskih letal! Inovativen pristop, ni kaj. Moja naloga seveda tu ni, da bi šel v detajle glede ponudbe tega "zabavnega sistema", saj je bistven vagon kot celota.

Prvi vtis: izjemen dizajn notranjosti. RegioJet je za notranje oblikovanje najel češkega arhitekta in dizajnerja Patrika Kotasa, ki je ustvaril notranjost, katere se ne bi sramoval niti ICE: Kljub popolnoma klasični zasnovi vagona (vključno z vstopnim delom, WC-ji in notranjim prostorom - nič drugače kot pri ostalih UIC-Z vagonih) deluje notranjost kot pri kakšnem hitrm vlaku. Steklena vstopna vrata v potniški prostor, izjemno lepo izvedena notranja razsvetljava s poudarkom na modrih LED lučeh na stropu in še kakšen detajl bi se našel, ki bi poudarjal Kotasovo mojstrstvo. Posebna poslastica je WC (pa naj se še tako smešno sliši), tudi tu prevladuje razsvetljava z modrimi LED lučmi ter manjšimi belimi na stropu. Tudi Astra je izvedla klimatizacijo tako izpod oken kot s stropa, in tudi tu je pri visokih temperaturah odlično delovala. Prav tako so police za prtljago velike in prostora je dovolj.

Sedeži? Gre spet za željo naročnika, a tu jih je treba izpostaviti. RegioJet se je zelo potrudil za potnike. Vagon ima sedeže Grammer ICE3000, sicer znane z nemških ICE 1/3/T vlakov, v usnjeni izvedbi. Verjetno najudobnejši 2. razred, kar jih je na tirih. Mehko oblazinjenje in ogromno prostora za noge. Če damo zraven že omenjene ekrane ter RegioJet-ov "low cost, full service" poslovni model, je popolnoma jasno, zakaj temu prevozniku uspeva. Bom prikril, ker članek ni namenjen temu. Pojdite, preizkusite. Splača se.



Vrnimo se k tehniki. Kako se pelje? Še vedno lepo, a ne tako zelo kot njegov slovaški konkurent. Astrini izdelki vsi po vrsti slonijo na licenčno izdelanih francoskih Y32R podvozjih, ki jih izdeluje tovarna sama. Peljejo se lepo, a malce več tresljajev in glasov s podvozja je vseeno slišati, kot pri ŽOS-ovem vagonu. Po drugi strani pa je tudi v Astrinem vagonu klima izjemno utišana, da se jo komaj sliši. Prijetna vožnja tako ali drugače.































Pod črto oz. kdo je zmagovalec? Tehnično gledano je ŽOS-ov izdelek vsekakor boljši. Ker gledamo na splošno in ne zgolj posamičnega primera. Astrin vagon je v RegioJet barvah zagotovo prijetnejši za potovanje, a že če bi pogledali tehnično podobne vagone CFR, bi bilo drugače. 

1 komentar: